2011. március 2., szerda

Az MLM rendszer árnyoldala

Nem vagyok egyedül aki munka, vagy munkanélküli segély, esetleg GYES mellett kiegészítő jövedelemre akar szert tenni. Az interneten számtalan magas jövedelmet ígérő munkalehetőséget kínálnak, gyors meggazdagodással kecsegtetnek. Ezek közül most az MLM-el azaz a multilevel marketinggel szeretnék foglalkozni. Saját tapasztalataim alapján a teljesség igénye nélkül szeretnék rávilágítani arra, hogy miért fékez a munkát keresők többsége ha azt hallja MLM rendszer. Álláskereső hirdetésekben sokszor ki van hangsúlyozva, hogy MLM nem érdekel. Mégis miért van az embereknek ellenérzésük ezzel a munkafajtával szemben?

Kezdjük ott, hogy többszöri sikertelenség után én sem rajongtam az MLM-es munkáért. Többfélét is kipróbáltam, mindig nagy lelkesedéssel vágtam bele, -na ez most más lesz- ecsetelték leendő szponzoraim a különbségeket de kisebb eltérésektől eltekintve semmi nem változott. Mindig ott buktam meg, hogy nem volt megfelelő piacom ahol a termékeket eladhattam volna. Hiába mondogattam én, hogy nem elsősorban az eladáson, hanem a hálózat építésén van a hangsúly, a belépő termékcsomagot akkor is meg kellet vásárolni. A termék ára  8-10 000 Ft volt ha nem a teljes készletet vásároltam meg. Innentől kezdve a potenciális kuncsaftot már nem érdekelte a szép katalógus a "kedvező árú" termékekkel. Főleg  bérből fizetésből élő  ismerőseim voltak és nem akartak havi 10 vagy esetleg egy összegben 50 ezer Ft-ot kiadni azért, hogy forgalmazhassák a terméket, pláne nem akartak másokat agitálni, hogy lépjenek be a rendszerbe.
Mások is áteshettek ezeken a tapasztalatokon akik tartózkodtak az effajta üzlettől.
Úgyhogy én is eldöntöttem, soha többé MLM.

Egyszer aztán évekkel később, az interneten egy webáruház keresett termékeihez viszonteladókat. Az előadó nagy hatású video előadásban ecsetelte a termékek előnyeit, (mert ugye hátrányai azok nincsenek) és az új módszert amelyben nem kell agitálni az embereket, nem kell közvetlen kapcsolatba lépni velük, minden weboldalon való reklámozással történik. A belépő megkap minden virtuális eszközt ehhez, feltétel,hogy havonta  min. 10000 Ft.ért vásárolnia kell valamilyen terméket. A termékek gyógyhatásáról nem volt időm meggyőződni, ehhez állítólag hosszabb idő kell minimum fél év. Ennek ellenére úgy gondoltam hogy ez az újfajta MLM menni fog, hiszen mindig a személyes kapcsolaton bukott meg a dolog.
Hónapokig rágódtam belépjek-e vagy ne, többször megnéztem a videót, leveleztem leendő szponzorommal, aki minden kérdésemre készséggel válaszolt biztosított a segítségéről ha belépek, úgyhogy meggyőztek, beleléptem. (Mint aki halkan belelépett.) Belépésem után egy két levélváltás után már hiába írogattam neki, nem válaszolt. Elengedte a kezem. Küldözgettem szorgalmasan az időzített hírleveleket amelynek fokozatos beetetés volt a célja egészen a belépésig. Hirdetgettem a helyi apróban, online hirdetőkben. Előbbiről egy sem, utóbbiról egyszerre hat érdeklődő jelentkezett. Ezeknek buzgón küldözgettem az automata hírleveleket heteken át, ütve a vasat amíg meleg. Minden rendelkezésemre álló virtuális eszközt  bevetettem. Webkonferenciára is meghívtam őket.
Kezdeti lelkesedésem fokozatosan átment lelombozódásba amikor az utolsó hírlevelem után a jelöltekből nemhogy nem regisztrált egy se, de még udvarias érdeklődésemre se válaszoltak. Lehet, hogy a hírleveleket folyamatosan kukázták ahelyett, hogy leiratkoztak volna ha időközben elvesztették az érdeklődésüket.
Öt hónapig foglalkoztam ezzel az üzlettel, összesen 20 érdeklődőnek küldözgettem a reklámanyagokat de senki nem jutott el a regisztrálásig. Barátaimnak akiknek erről a hálózatépítésről beszéltem vagy megmutattam a termékkatalógust, köszönettel visszautasítottak.
Ettől kezdve nem vásároltam meg a havi aktivitásomat  termék formában. Kilépő szándékomra nem jött válasz úgyhogy azóta is inaktív tag vagyok, de ez annyi mintha  nem is léteznék. Hál'istennek már  nem zaklatnak webkonferenciás meghívásokkal se.

Elgondolkoztam: Lehet, hogy ezek az MLM-esek fordítva ülnek a bilin. Az emberek többségét nem a saját egészsége érdekli, hanem a pénz amit jelen esetben egészség védő termékek reklámozásával eladásával, hálózatépítéssel kereshetnek meg. Főleg mert viszonylag rövid idő alatt milliós bevételekkel kecsegtetik őket.
A hálózatépítők elsősorban a pénzkeresetet reklámozzák, hogy újabb hálózatépítőket építsenek maguk alá.
Ha csak a terméket reklámoznák és nem a százezres, később milliós pénzkeresetet és nem lenne vásárlási "kötelezettségük" mint szükséges rossz, vajon mekkora forgalma lenne a webáruháznak?
Itt úgy tűnik nem annyira a vásárlói hálózatot építik hanem terjesztői hálózatot és reklámozzák a reklámterjesztést. Egyre több az eszkimó és kevesebb a fóka. Az eszkimók egymás húsából eszegetnek de  nem eszik meg egymást mert jut egy kevés fóka is.
Más hasonlattal élve: Olyan mintha egy áruház dolgozói fűnek-fának ajánlgatnák, hogy jöjjenek oda dolgozni, jól fizetnek. A végén annyi eladó lenne, hogy szinte egymást taposnák. Ha kevés a vevő az se baj.  Majd vásárolnak az eladók, minimum a kötelezőt, azért, hogy dolgozhassanak, a forgalmi jutalékot pedig szétosztják egymás közt aszerint ki hány új eladót hozott be az áruházba. Tehát a termék reklámozása teljesen másodlagos. Ha vásárlói hálózatot építünk, (mert egy webáruháznak elsősorban ez lenne a dolga) miért nem a termék reklámját részesítjük előnyben, hogy minél több vásárlót szerezzünk?
Egy MLM-es ismerősöm mondta, hogy őt nem érdeklik a termékek csak az üzlet.
Felmerül bennem a kérdés: Hogyan lehetne a terméket úgy reklámozni, hogy elsősorban azt a célközönséget vonzzuk akiket a termékek érdekelnek és az üzletépítés lenne másodlagos, mert úgy látom már egyre kevesebben hisznek a későbbi milliós jövedelemben. Hogyan lehetne a törzsvásárlók és az üzletépítők arányát normalizálni?
Jelenleg úgy tűnik, hogy ez az arány az üzletépítők felé tolódik el.

3 megjegyzés:

  1. Ez igazi, valós termék forgalomra épülő MLM!

    www.olcsonmoss.hu

    VálaszTörlés
  2. Szerintem nem azzal a "lehetőséggel" volt a gond, amibe regisztráltál, hanem azzal a "szponzorral", akihez csatlakoztál.

    Online hálózatépítő vagyok, a jelenlegi üzletemet építem már 3 éve. Nem szervezett be senki anno, tehát magam kerestem és választottam hálózatot, szponzort és regisztráltam egy több hetes mérlegelés, analizálás, és döntési folyamat után. Egyébként azóta - és most is elsősorban hálózatépítőket keresek, hosszútávú kölcsönös együttműködésre...

    Nálunk nem engedjük el senkinek sem a kezét, még a Gyémánt szinten sem! A rendszeres munkakapcsolat mellett rengeteg új barátot is szereztem a csapatból. Ez is egy komoly előny.

    Fogyasztók - hálózatépítők aránya: a ma már több, mint 1000 fős csapatom statisztikája azt mutatja, hogy a regisztrált tagok közül 80-90% között van azok aránya, akik fogyasztók, illetve "passzív", vagy hobby-hálózatépítők.

    Nagyon fontos a termék, annak minősége és természetesen az ára is. Én mindig a következőt szoktam kérdezni azoktól, akik más hálózatokból át akarnak csábítani a saját hálózatukba: "Megvennéd-e a céged termékét akkor is, ha kivennénk a jutalékot a terméked mögül, tehát ha nem fűződne hozzá anyagi érdeked - ennyiért?"

    (A legtöbb cégnél valóban drasztikusan túlárazottak a termékek - anno a keresgélésem során ez volt az egyik markáns szempontom.)

    Jövedelmek: az MLM sajátossága a késleltetett jutalmazás... Előbb vetni kell és csak azután arathatunk - és az MLM-ben hosszabb a vetési fázis és jóval később arathatunk csak, mint a hagyományos munkák világában, viszont bőségesebb a termés...

    A legtöbb rendszer emiatt tényleg csak azokat jutalmazza komolyabban, akik kitartóak. Illetve kitartanak egyetlen cégnél és egyetlen hálózatot építenek minimum 3-5 évig. Saját tapasztalatom is az, hogy csak így érhető el a 6-7 számjegyű havi jövedelem (és pontosan emlékszem, hogy az első havi jutalékom nekem is csak 914Ft volt...).

    További infók rólam:
    http://href.hu/x/jbju

    VálaszTörlés
  3. Az a véleményem, hogy a Termék nagyon-nagyon fontos és döntő az MLM üzleti választást illetőleg! Barátnőm az egészséges kávé miatt csatlakozott az MLM rendszerhez - a szponzorától minimális segítséget kapott - http://gandikave.dxn.hu/ ! Sőt még egy fél év sem telt el és a szponzora "kihullott" a rendszerből! Andi annak ellenére kitart a rendszerben és csinálja az üzletet, vannak vásárlói és csapattagjai, a forgalom növekszik. A termékek és az üzleti rendszer szuper! A felette levő szponzorok a sikereiktől kissé elszálltak, pökhendivé váltak - emberi sajátosságok! :-)

    Mindig a termékek miatt csatlakoztam (kedvezménnyel vásároltam) az MLM üzlethez, és én sem voltam szerencsés a vezetőkkel, emiatt mindig tovább álltam. :-) Közben sokat tapasztaltam az MLM területén és dolgoztam magamon, tanultam, rájöttem, hogy az internet marketinggel hatékonyabban tudok üzletet építeni és megtaláltam a helyemet - szeretem a munkámat, a hivatásomat!
    Ha érdekel "hogyan", szívesen adok ötleteket és nem kell érte fizetni. Üdv, Gabriella
    UI.: - tetszik, ahogy írsz!

    VálaszTörlés